poniedziałek, 6 lutego 2012

Jak zabić zwinność roweru

Będzie o oponach. Opona jako składowa masy obracającej się koła znajduje się najdalej od osi jego obrotu. W konsekwencji moment bezwładności koła w dużej mierze zależy od masy opony. Parametr ten doskonale opisuje żwawość roweru, łatwość przyspieszania, a co za tym idzie jego zwinność. Zarówno w rowerze na kołach 26" jak i 29" zmiana opon (momentu bezwładności) jest wyczuwalna. W kołach 29" moment bezwładności już na starcie jest większy niż w kołach 26", dodatkowo wybór opon może prowadzić do gigantycznej zmiany od "jak świetnie te koła się toczą" do "dlaczego ten rower nie chce jechać"....

Wszystko jest kwestią kompromisu. Chciałbym opony, które gwarantują dobrą przyczepność i trakcję, czyli przydałby się nieco bardziej agresywny bieżnik, trochę szersza guma (np. Maxxis Ardent 2.25). Z drugiej strony koła 29" mają większą powierzchnię styku z podłożem niż koła 26" więc może wystarczyłby mniej agresywny bieżnik, lżejsza o węższa opona (np. Schwalbe Racing Ralph 2.1)? 

Maxxis Ardent 2.25 Tubeless
Schwalbe Racing Ralph 2.1 Tubeless Ready
Rzeczywiście Ardenty gwarantują niesamowitą przyczepność (jeszcze nigdy nie składałem się tak mocno na zakrętach jak z tymi oponami), bieżnik działa niczym glebogryzarka. Racing Ralphy spisują się nieźle, ale przy wchodzeniu w zakręty trzeba się pilnować, podobnie na trudniejszych technicznie sekcjach.

Tak na marginesie Ardenty w wersji Tubeless lepiej trzymają ciśnienie niż Racing Ralphy z mleczkiem Stan's. Różnice w masie są jednak ogromne.

Niestety opory toczenia Ardentów na ubitym gruncie czy asfalcie w połączeniu z ich dużą masą powodują, że rower jest ociężały, opony zabijają zwinność roweru podczas podjazdów.




Fizyka nie kłamie i bezpośrednio przekłada się na wrażenia z jazdy. Wzór na moment bezwładności jest prosty Io=m*r^2;

Dane producentów dotyczące masy opon:

26" Maxxis Ardent 2.25 Tubeless 830g
29" Maxxis Ardent 2.25 Tubeless 885g

26" Schwalbe Racing Ralph 2.1 Tubeless Ready 455g +mleczko uszczelniające~50g
29" Schwalbe Racing Ralph 2.1 Tubeless Ready 495g+mleczko uszczelniające ~50g

Przyjmując, że masa obręczy 29" wynosi 470g a masa obręczy 26" 420g mamy odpowiednio momenty bezwładności (w dużym uproszczeniu bez uwzględniania rozkładu masy po promieniu):

26" Ardent Io=(0.830+0.420)*0.6604^2=0.5452 kg*m^2
29" Ardent Io=(0.885+0.470)*0.7366^2=0.7352 kg*m^2

26" Racing Ralph Io=(0.505+0.420)*0.6604^2=0.4034 kg*m^2
29" Racing Ralph Io=(0.545+0.470)*0.7366^2=0.5507 kg*m^2

Zatem zakładając w rowerze na kołach 26" zamiast Racing Ralphów Ardenty, różnica momentu bezwładności wynosi 35%, zaś w rowerze na kołach 29" 33.5%, czyli podobnie.

A teraz porównajmy momenty bezwładności Ardentów 26" i Racing Ralphów 29". Różnica wynosi 1% !!! Oznacza to, że koła 29" z oponami Racing Ralph będę przyspieszać niemal identycznie co koła 26" z oponami Ardent!

Patrząc z perspektywy subiektywnych odczuć z jazdy Ardenty zabijają zwinność mojego 29era i dodatkowa masa nie jest warta lepszej przczepności.

4 komentarze:

  1. Ja mam teraz założone Ardenty 29x2.4 :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Opona Ardent 29x2.4 wykonana jest z jednoskładnikowej gumy z rzadszym oplotem, w rezultacie jest lżejsza niż testowana przeze mnie wersja UST. Założyłeś do singlespeeda czy do Sultana?

    OdpowiedzUsuń
  3. Do Sultana. W Singularze mam teraz Conti MountainKing 2.4 z przodu i 2.2 z tyłu

    OdpowiedzUsuń
  4. Na lato mam jeszcze WTB Weirwolf LT 2.55, myślę o kupienu RacingRalph 2.4.

    OdpowiedzUsuń