Wszystko jest kwestią kompromisu. Chciałbym opony, które gwarantują dobrą przyczepność i trakcję, czyli przydałby się nieco bardziej agresywny bieżnik, trochę szersza guma (np. Maxxis Ardent 2.25). Z drugiej strony koła 29" mają większą powierzchnię styku z podłożem niż koła 26" więc może wystarczyłby mniej agresywny bieżnik, lżejsza o węższa opona (np. Schwalbe Racing Ralph 2.1)?
Schwalbe Racing Ralph 2.1 Tubeless Ready |
Rzeczywiście Ardenty gwarantują niesamowitą przyczepność (jeszcze nigdy nie składałem się tak mocno na zakrętach jak z tymi oponami), bieżnik działa niczym glebogryzarka. Racing Ralphy spisują się nieźle, ale przy wchodzeniu w zakręty trzeba się pilnować, podobnie na trudniejszych technicznie sekcjach.
Tak na marginesie Ardenty w wersji Tubeless lepiej trzymają ciśnienie niż Racing Ralphy z mleczkiem Stan's. Różnice w masie są jednak ogromne.
Niestety opory toczenia Ardentów na ubitym gruncie czy asfalcie w połączeniu z ich dużą masą powodują, że rower jest ociężały, opony zabijają zwinność roweru podczas podjazdów.
Fizyka nie kłamie i bezpośrednio przekłada się na wrażenia z jazdy. Wzór na moment bezwładności jest prosty Io=m*r^2;
Dane producentów dotyczące masy opon:
26" Maxxis Ardent 2.25 Tubeless 830g
29" Maxxis Ardent 2.25 Tubeless 885g
26" Schwalbe Racing Ralph 2.1 Tubeless Ready 455g +mleczko uszczelniające~50g
29" Schwalbe Racing Ralph 2.1 Tubeless Ready 495g+mleczko uszczelniające ~50g
Przyjmując, że masa obręczy 29" wynosi 470g a masa obręczy 26" 420g mamy odpowiednio momenty bezwładności (w dużym uproszczeniu bez uwzględniania rozkładu masy po promieniu):
26" Ardent Io=(0.830+0.420)*0.6604^2=0.5452 kg*m^2
29" Ardent Io=(0.885+0.470)*0.7366^2=0.7352 kg*m^2
26" Racing Ralph Io=(0.505+0.420)*0.6604^2=0.4034 kg*m^2
29" Racing Ralph Io=(0.545+0.470)*0.7366^2=0.5507 kg*m^2
Zatem zakładając w rowerze na kołach 26" zamiast Racing Ralphów Ardenty, różnica momentu bezwładności wynosi 35%, zaś w rowerze na kołach 29" 33.5%, czyli podobnie.
A teraz porównajmy momenty bezwładności Ardentów 26" i Racing Ralphów 29". Różnica wynosi 1% !!! Oznacza to, że koła 29" z oponami Racing Ralph będę przyspieszać niemal identycznie co koła 26" z oponami Ardent!
Patrząc z perspektywy subiektywnych odczuć z jazdy Ardenty zabijają zwinność mojego 29era i dodatkowa masa nie jest warta lepszej przczepności.
Tak na marginesie Ardenty w wersji Tubeless lepiej trzymają ciśnienie niż Racing Ralphy z mleczkiem Stan's. Różnice w masie są jednak ogromne.
Niestety opory toczenia Ardentów na ubitym gruncie czy asfalcie w połączeniu z ich dużą masą powodują, że rower jest ociężały, opony zabijają zwinność roweru podczas podjazdów.
Fizyka nie kłamie i bezpośrednio przekłada się na wrażenia z jazdy. Wzór na moment bezwładności jest prosty Io=m*r^2;
Dane producentów dotyczące masy opon:
26" Maxxis Ardent 2.25 Tubeless 830g
29" Maxxis Ardent 2.25 Tubeless 885g
26" Schwalbe Racing Ralph 2.1 Tubeless Ready 455g +mleczko uszczelniające~50g
29" Schwalbe Racing Ralph 2.1 Tubeless Ready 495g+mleczko uszczelniające ~50g
Przyjmując, że masa obręczy 29" wynosi 470g a masa obręczy 26" 420g mamy odpowiednio momenty bezwładności (w dużym uproszczeniu bez uwzględniania rozkładu masy po promieniu):
26" Ardent Io=(0.830+0.420)*0.6604^2=0.5452 kg*m^2
29" Ardent Io=(0.885+0.470)*0.7366^2=0.7352 kg*m^2
26" Racing Ralph Io=(0.505+0.420)*0.6604^2=0.4034 kg*m^2
29" Racing Ralph Io=(0.545+0.470)*0.7366^2=0.5507 kg*m^2
Zatem zakładając w rowerze na kołach 26" zamiast Racing Ralphów Ardenty, różnica momentu bezwładności wynosi 35%, zaś w rowerze na kołach 29" 33.5%, czyli podobnie.
A teraz porównajmy momenty bezwładności Ardentów 26" i Racing Ralphów 29". Różnica wynosi 1% !!! Oznacza to, że koła 29" z oponami Racing Ralph będę przyspieszać niemal identycznie co koła 26" z oponami Ardent!
Patrząc z perspektywy subiektywnych odczuć z jazdy Ardenty zabijają zwinność mojego 29era i dodatkowa masa nie jest warta lepszej przczepności.
Ja mam teraz założone Ardenty 29x2.4 :-)
OdpowiedzUsuńOpona Ardent 29x2.4 wykonana jest z jednoskładnikowej gumy z rzadszym oplotem, w rezultacie jest lżejsza niż testowana przeze mnie wersja UST. Założyłeś do singlespeeda czy do Sultana?
OdpowiedzUsuńDo Sultana. W Singularze mam teraz Conti MountainKing 2.4 z przodu i 2.2 z tyłu
OdpowiedzUsuńNa lato mam jeszcze WTB Weirwolf LT 2.55, myślę o kupienu RacingRalph 2.4.
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie zostało to napisane.
OdpowiedzUsuń